top of page

10-те правила за успех на електронен магазин

II част




5. Центриране на продукта в кадъра


Подобно позициониране на всеки продукт има способността да повлиява. Ако снимката позволява, може да бъде добавена допълнителна и достатъчно ясна информация, която разкрива още качества, свойства и характеристики. Например лесно ще се придобие представа за размерите, ако до продукта, бъде поставена например сантиметрова линия или предмет, за размерите на който клиента има неглед. Тук вече си проличават възможностите на професионалния продуктов фотограф. Той ще съумее да съчетае различните детайли в цялостно смислова композиция. Подчертавайки централното разположение на основния продукт, той ще засили усещането за неговата значимост. Този подход по същество създава асоциация с представи които имат съществен смисъл в живота на всеки човек.

Това правило не изключва основните фотографски прийоми – примерно правилото за третините. Професионалистите в продуктовата фотография, обаче съумяват да съчетаят всичко това.


6. Креативни кадри, но в единен стил


Настоящото правило е носител отново на съществени психологически елементи. Желателно е да се използват продуктови кадри, реализирани при еднакви условия. Недвусмислено трябва, да се избягва влагането на кадри, снимани с различна техника и при различни обстоятелства. В случай, че последното се наложи, препоръчително е тези фотографии да се обработят допълнително, да се уеднаквят, да се поставят при еднаква цветна температура и да подсказват, че продуктите са снимани едновременно. За клиента, това говори, че асортимента, не е събиран от където дойде, по различно време. Важно е да е видно, че в е-магазина има единна концепция. От друга страна еднаквостта и еднаквия стил на всички продуктови снимки създава усещане за допълнителна сигурност у клиента. Ето защо от съществено значение е търговеца да демонстрира стабилност и възможности да си позволи поддържане на въпросния набор или асортимент, като ги предостави за продуктова фотография по едно и също време.


7. Реални кадри от живота


Желателно е, освен единния стил, сред кадрите да има минимум един, който да повтаря конкретни ситуации от реалния живот. Този тип продуктови кадри са решаващите за успеха на всяка електронна продажба, защото целят да създадат у клиента реална представа, как той ще се чувства, АКО закупи продукта. Не всяка добра продуктова фотография може да изпълнява задачата си на това основно ниво. Ето защо, най-добрите, фотографии от този тип, могат да бъдат направени само от екип от фотографи, сред които има препоръчително маркетинг специалист. За да бъдат създавани подобен тип продуктови кадри, от съществено значение, е клиента да познава своя фотограф или да е в състояние да му се довери. Защо?

В повечето от случаите, тези най-важни кадри на продукти не са перфектни от фотографска гледна точка. Ако клиентът не е в състояние да се отпусне, да се довери и да предостави творческа свобода на своя фотограф, рискува да получи перфектно експониран и фокусиран кадър. Важното, обаче не е това, а способността на кадъра да задържа погледа.

Повтарям недвусмислено: Този тип кадри са изключително важни, но не е от значение да бъдат изпълнени перфектно от фотографска гледна точка. Задължително е обаче да създават емоция, препоръчително позитивна. Именно тя, емоцията, е ключовия фактор, който ще провокира „подсъзнателна нужда“ да се разгледат и следващите снимки. От там, до важната крачка, желанието за закупуване на продукта, пътят е много по-лек.



8. Разполагане или подреждане на снимките от продуктовата фотография


Желателно е да се знае следното по отношение на продуктовите фотографии от предходното правило:

Не е задължително те, да бъдат разположени винаги първи. Подходът обикновено е еднакъв за цялата категория продукти и ТРЯБВА да корелира със създаването на усещане у клиента, че е стигнал до НАХОДКА. Ето защо, този тип продуктови кадри, могат да бъдат разположени на различно ниво, в зависимост от логическото място на съответния продукт в ежедневието.

Пример: ако продавате спални или матраци, продуктовия кадър за който говорим, трябва да бъде разположен в серията ПОСЛЕДЕН.

Сами разбирате, че е повече от препоръчително, дизайнерът ви, да има на бързо набиране телефона на вашия продуктов фотограф.


9. Документите


Препоръчително е да търсите фотографско студио, което е представено от юридическо лице. Не пропускайте в разговора да вметнете, че на следващата среща ще предоставите фирмените си данни, за документ за услугата, включително и фискален такъв. Промени ли се цялата ситуация, забави ли ход? – ако НЕ, продължавайте напред. Надявам се, че няма нужда да обяснявам, но все пак ще отбележа с една единствена дума, причината, която включва цял огромен списък от по-малки такива - нарича се: СИГУРНОСТ. Фотографът, който ви разпечата или предложи веднага пакет документи, би следвало да класирате с едни гърди преди другите. Естествено винаги съществува възможността да изберете да се доверите на приятеля на ваш приятел… Ами в тези среди има едно основно правило: „Всеки продуктов фотограф заслужава клиента си и всеки клиент заслужава своя фотограф.“



10. Последно


Избрахте студиото или продуктов фотограф, на който да доверите снимките за вашия бизнес, значи сте готови за първа среща. Моят съвет е да го сторите в неформална обстановка. Това ще рече, нито в техния/неговия, нито във вашия офис. Е, може би ще се наложи да поизчакате още седмица две, но със сигурност, corona-та не е вечна. А и от чисто психологична гледна точка, това е коректно отношение и ще ви даде усещане за равнопоставеност.

Бъдете готови да чуете различна цена: Тя може да бъде или по-висока, или по-ниска от средно статистическата. Фотографите, които наистина разбират същността на Продуктовата фотография, знаят какво могат и избягват да „плуват“ в златната среда. Нещо повече – те не се страхуват да калкулират услугите си различно от колегите си - фотографи. Защо ли? Обикновено, тяхната цена е по-висока, но съществува и обратния случай – може да бъде осезаемо по-ниска. Например поради агресивна стратегия, свързана със закупена наскоро нова и скъпа техника, която трябва бързо да се изплати.

Ако има основателна причина за по-ниската цена – супер, ако няма, значи е дъмпинг. Важното е, че такива случаи не са рядкост. Съвета ми е да бягате далеч от хората, за които основния движещ финансов мотив е дъмпинга. Колкото и да е добро портфолиото им, там има човешки фактор, на който вие ще доверите бизнеса си.


И накрая - срещата: Предварително обявете времето с което разполагате – точно.



  • Първата трета от него използвайте за да говорите за вашия бизнес, като за важен, отговорен, значим, съществен такъв.

  • Втората третина, поговорете не ангажиращо за продуктова фотография. Промени ли се ситуацията и стана ли дума за пари? Ако НЕ, тогава продължавайте напред!

  • Едва в последната част дайте възможност и чуйте как ще се представи вашия продуктов фотограф. От значение е само способността на човека срещу вас да разбере много точно това от което вие имате нужда. Времето за самореклама го включете в някоя от следващите срещи.

„Когато позволите, да ви бъде позволено“ да платите сметката, вече ще знаете дали това е вашия човек, на който ще доверите вашия бизнес и ще позволите да се ангажира със заснемането на вашите продуктови снимки.



Надявам се че съм успял да илюстрирам основната идея.

Ако сте стигнали до тук, дайте и един палец за каузата на ПИКСЕЛ5! Pixel5 Photography

20 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички
bottom of page